Менеджмент-консалтинг, як спосіб підвищення ефективності управління |
Стаття надрукована в Галицьких контрактах, № 4, 2002 р. Етапи надання консалтингових послуг. Прелюдія. Надання консалтингових послуг, як вже мовилось, починається з усвідомлення необхідності змін. Причому таких змін, які ви з об'єктивних причин не можете здійснити самі. Тоді такі зміни можуть бути запроваджені стороннім професіоналом - менеджмент-консультантом. Отже, усвідомлення в голові, ресурси для проведення реструктуризації в кишені - можна запрошувати представника консалтингової компанії.
Якоїсь особливої підготовки для першої зустрічі не потрібно. Визначте тільки, можливо навіть в самих ідеалістичних описах, те що б ви хотіли зробити. Не бійтеся навіть помріяти трохи. Розкажіть консультантові про ті проблеми які ви намагаєтесь вирішити і про завдання чи цілі які хочете досягти. Професійний консультант сам вестиме розмову задаючи Вам запитання, для того, щоб створити уявлення про сутність вашого бізнесу і про шляхи досягнення ваших цілей. В більшості випадків українські підприємства мають проблеми,пов'язані з проблемами росту, неефективності функціонування, низьким рівнем продажів, неефективним виробництвом. Тому МК з досвіду вже багато що знатимуть наперед. Етап Перший. Пошуковий. В будь-якому випадку, консультант, для виявлення всіх ваших проблем, запропонує провести Діагностику вашої компанії. Це дасть змогу вам самим краще усвідомити проблеми, їх причини, та ясніше уявити цілі та завдання, що їх ви хочете досягти. Адже правильно і чітко поставлене завдання - це вже половина справи. Тому не варто відмовлятись від Діагностик і роботи її менше ніж за півтори - два місяці робочого часу. До речі про робочий час. Робота МК вимірюється консультанто-днями. Тобто, ви платите за кількість днів помножених на тариф. В особливих випадках день можна буде розділити на години. Саме з цих робочих годин і днів складається робота консультанта. І зовсім не обов'язково, щоб місяць роботи консультанта відповідав календарному місяцю - в більшості випадків консультант працюватиме на Вашому підприємстві два-три дні в тиждень. Обманювати Вас з кількістю відпрацьованих днів консультанту немає змісту - він пише звіт за результатами роботи і ви легко можете його перевірити. Крім того, він повинен видати конкретні результати, і повірте, працюватиме для вас і більше ніж потрібно, тільки б ви справді були зацікавлені досягти конкретних результатів. В кінці етапу діагностики МК робить презентацію Діагностики і кладе на стіл керівникові достатньо товсту книгу,де описано поточний стан вашої компанії.Ви слушно можете зауважити, що і самі про неї все знаєте. Можливо. Проте консультант бачить її по інакшому - без емоцій і пробачень. Як є. Тільки структуровано і впорядковано. А головне - МК пропонує варіанти розвитку подій і дає пропозиції по вирішенню проблем. Опрацювавши цю книгу і порадившись з консультантом Ви самі будете знати що роботи і куди рухатись. Це вже буде чітке усвідомлення ситуації,підкріплене цифрами і документами. Етап другий. Вирішальний. Наступний етап передбачає собою написання та застосування конкретних пропозицій по виправленню (реструктуризації) кожного конкретного, окремо взятого бізнес процесу. Це основна і найбільш складна та довготривала частина Проекту вашої реструктуризації. І найдовшим тут є зовсім не час написання МК Плану Реструктуризації. Це місяць, півтори. Найдовшим є процес власне зміни бізнес процесів на локальному рівні. Адже це часто вимагає зміни всієї системи взаємозв'язків на підприємстві чи на конкретній його ділянці. Більше того - це вимагає усвідомлення суті змін на рівні кожного працівника, відділу, і їх нового відношення до роботи, яку вони виконують. От скажімо, в залежності від ставлення менеджера відділу збуту до виконання своїх обов'язків залежить чи привітно і професійно він поговорить з потенційним клієнтом. А від цього напряму залежить рівень ваших доходів. Саме на те, щоб підвищити його професійний рівень і змінити ставлення до роботи, якраз і спрямовані зусилля МК. Проте робити це потрібно тільки в комплексі - тоді матимемо позитивний ефект. Такому менеджеру потрібно не тільки змінити ставку заробітної платні на ставку (можливо і меншу) + преміальні. Йому потрібно ефективне робоче місце, гарні лінії зв'язку, розроблену гнучку систему знижок і заохочень для клієнтів, якісний товар, нематеріальні стимули. І усвідомлення того, що він насправді робить важливу справу. А всі інші це визнають. От тоді, ви не матимете проблем зі збутом. Будь-чого. Навіть зірок з неба. І саме на це буде витрачений основний час консультанта. Саме на створення єдиної команди співробітників-однодумців будуть спрямовані його зусилля... Іноді для цього потрібно чимось жертвувати: звичками, усталеним ритмом, вродливою секретаркою (якщо вона за сумісництвом, не дай боже, ще й велика інтриганка). Проте взамін ви отримаєте ефективно функціонуючий механізм створення додаткової вартості, який буде життєздатний за будь-яких криз і негараздів. І тоді Вам будуть до лампочки різні проблеми, ви спокійно зможете відпочивати двічі в рік. Бо такій компанії вже не важливо що виробляти чи продавати, головне, що вона вмітиме робити.
Андрій Гінкул, директор Консалтингового Об'єднання "НАВІГАТОР".
|