Огляд ринку Менеджмент-консалтингових послуг |
Стаття надрукована в Галицьких контрактах, № 4, 2002 р. Менеджмент-консультант - управлінець над управлінцями. Загальні тенденції За останні десять років спостерігається дуже великий ріст ринку консалтингових послуг. Це пов'язано з глобалізацією світової економіки. Останні досягнення інформаційних технологій, глобальні інформаційні мережі змінили уявлення про межі підприємств...
Загальні тенденції За останні десять років спостерігається значний ріст ринку консалтингових послуг. Це пов'язано з глобалізацією світової економіки. Останні досягнення інформаційних технологій, глобальні інформаційні мережі змінили уявлення про межі підприємств і про технологію виробництва, керування і ведення бізнесу. Насичення традиційних ринків товарів зажадало пошуку нових підходів до споживача. Саме тому 81% портфеля замовлень основних консультаційних фірм складають фактично замовлення на послуги по реорганізації і реструктуризації бізнесу. На сьогоднішній день цей ринок оцінюється майже в 90 млрд. долл. із річним потенціалом росту порядку 15-20 відсотків впродовж останніх декількох років. На початку 80-х років у галузі управлінського консультування було зайнято приблизно 18 000 консультантів, а на сьогоднішній день число спеціалістів складає біля 700 000 чоловік, без урахування консультантів, що займаються тільки питаннями інформаційних технологій і керуванням кадрами. Обсяг консалтингових послуг у 1993 р., складав біля 25 млрд. доларів, у 1994 р. - біля 34 млрд. доларів, у 1995 р. - біля 40 млрд. доларів. Аналіз структури послуг дав такі результати : За даними New York Times, 15% компаній користуються послугами консультантів на регулярній основі і 35% звертаються за допомогою консультантів у міру необхідності. Дослідження задоволеності послугами консультантів, проведене Kennedy Information Group у 242 західних компаніях, показало, що чим більше розміри консалтингової фірми, тим менше клієнти задоволені їхніми послугами. Президенти компаній у більшій мірі задоволені послугами консультантів, ніж віце-президенти і директори. Особливо цікаво, що компанії, що витрачають більше коштів на консалтинг, вважають отримані послуги більш корисними, ніж компанії, що витратили на консалтинг менше грошей. Сумарні прибутки "Великої п'ятірки" за 1998 рік оцінюються в 60 млрд. долл., а їхній персонал складає приблизно 500 000 чоловік! Слід зазначити, що в секторі аудита вони займають абсолютно домінуюче положення - із кожного заробленого в галузі долара біля 80 центів припадає саме на ці п'ять компаній. Розвиток ринку менеджмент-консалтингових послуг на Україні. Методика роботи: Ці структури вийшли на ринок України або супроводжуючи своїх традиційних клієнтів, або як реализатори проектів технічної допомоги, що фінансуються міжнародними донорськими організаціями. Лише незначна кількість невеликих фірм з метою розширення географії бізнесу ризикнули вийти на ринок України в пошуках нового клієнта. 80% - компаній тримаються на ринку України завдяки реалізації Проектів донорських організацій. Значні консалтингові компанії загалом роблять послуги по менеджмент-тренінгу та аудиту. У 1992 році була створена Асоціація консалтингових фірм "Укрконсалтинг". Головною метою цієї структури було створення консультантів-посередників для забезпечення процесу масової приватизації в Україні. Ініціатором створення "Укрконсалтингу" був ФДМУ. У цей же період активізуються українські консалтингові компанії: "Spectr, Sach & Company", "Укрбизнесконсалтинг", "ProConsult", "Укрон", "Project Consulting Group", "Національне управління ресурсами", "Рубин-Інвест- Консалтинг" і інші компанії. З'являються малі консалтингові об'єднання "ОКО" - Об'єднані консультанти - 9 організацій фундаторів, "КМК група"- 4 юридичні особи. У 1998 році - зареєстрована УАМК - Українська асоціація менеджмент - консультантів за підтримкою ФДМУ і Світового Банку. Головними статутними завданнями фахових асоціацій і інститутів консультантів виступають забезпечення і гарантування високої якості консалтингових послуг і фахового рівня своїх членів. Саме виходячи з таких принципів і було створено Українську Асоціацію Менеджмент Консультантів (УАМК). Після аналітичного і статистичного опрацювання даних, отриманих на підставі анкетного опитуванння, бліц опитуваннь по телефону, прямих контактних інтерв'ю, групою дослідників були отримані наступні маркетингові результати: 6.1. Основні проблеми, що потрібно вирішувати в першу чергу. У найбільшій мірі керівництво підприємств хвилюють проблеми мінімізації оподатковування (68 % респондентів), потім - неплатежі підприємств-боржників, збільшення собівартості; далі - проблеми, пов'язані з реалізацією продукції на внутрішньому ринку (40 % респондентів). Це означає, що стратегічні завдання розвитку виробництва - освоєння нової продукції, підвищення її якості, зниження собівартості, пошук інвесторів - відступають на інший план, поступаючись місцем завданням задоволення сьогоднішніх потреб виробництва і трудового колективу. Але, питаннями впровадження нових стандартів якості, енергозаощаджуючих технологій, зниження собівартості готової продукції, керівники підприємств будуть займатися в самий найближчий час. 6.2. Ступінь сприйняття менеджмент-консалтингових послуг. Як показує Графік 1, стратегічне планування і система інформаційного менеджменту найбільш часто сприймається як сердцевина менеджмент- консалтингових послуг. Досить дивно, що податковий консалтинг займає третє місце і є дуже близьким до юридичногу консалтингу і маркетингових досліджень, і тільки третина респондентів назвали таку традиційну менеджмент консалтингову послугу як зниження витрат. З загального числа респондентів 13% не змогли назвати жодної послуги. Дослідження показало, що в цілому відношення до менеджмент- консультантам - сприятливе: Проте в проведенні перетворень директори більш покладаються на власні сили, або самостійно переймають досвід інших і тільки 14 % із них постійно використовують поради і послуги спеціалістів-консультантів. Це пов'язано зі стереотипами й острахом, що інформація про підприємство і бізнес стане доступною третім особам. Залучення до рішення проблем консультантів викликано, насамперед, бажанням знайти легальний засіб скорочення податкових виплат, усвідомленням недостатньої кваліфікації управлінської команди, важким положенням з оборотними коштами, неможливістю знайти інвесторів (партнерів) самостійно. На жаль, тільки невеличка частина всіх керівників звертались за консультаційними послугами, хоча багато хто з них вважає за доцільне користуватися консалтингом у майбутньому. Залучити зовнішніх консультантів планують тільки 41 % опитаних. Бажання звернутися по допомогу до стороннього консультанта може виникнути і на підприємствах із важким економічним станом, і на підприємствах, чий стан поліпшився, тому що, перші думають про те, як врятувати виробництво, зберегти колектив, другі - про те, як краще використовувати нові можливості, що з’являються перед підприємством, закріпити і розвинути успіх. 6.4. Ступінь корисності менеджментів-консультантів. Графік 2 показує, наскільки корисними для респондентів є залучення консультантів для вирішення внутрішніх проблем. Серед таких респондентів, що позитивно ставляться до консультантів, майже 59% думають, що внутрішні проблеми менеджменту можна іноді вирішити через залучення зовнішніх сил, 19% вважають, що зовнішні консультанти потрібні досить часто, інша ж частина респондентів заявила, що із схожими проблемами вони чудово впораються самі. 6.5.1. Аналіз фірм діючих на ринку менеджмент-консалтингу У даний час на ринку України діють як вітчизняні, так і закордонні консалтингові фірми. Серед закордонних фірм можна виділити такі групи: I. Представництва великих консалтингових фірм, що обслуговують: II. Консультаційні фірми, що починають свою діяльність в Україні. Ці компанії мають тут, як правило, одного-двох представників, основним завданням яких є визначення рівня привабливості українського ринку для своєї фірми та оптимальної стратегії виходу на нього. III. Консультаційні фірми, що працюють в Україні по програмах TACIS, USAID, IFC і інших аналогічних структур у рамках реалізації програм міжнародної технічної допомоги. А) Фірми, що виникли і розвивалися на базі проведеного державою процесу зміни форм власності, що починали свою діяльність із надання комплексних послуг з приватизації, що охоплювали питання управліня, законодавства, оподаткування т.ін. Б) Консультаційні фірми, що виникли після 95-го року. Надають консультаційні послуги, спеціалізовані як по видах (маркетинг, податкове планування і т.п.), так і по напрямках і галузям (проведення пост-приватизаційної підтримки, приватизація земельних ділянок, консультування підприємств агропромислового комплексу). Наприклад: UCPPS (Київ, Дніпропетровськ), WUMC (Львів), INCONS (Київ), EVROCONSULT (Одеса), PCG (Київ), SS&C (Київ), EBS (Київ), M. I. P. (Київ), KCG (Київ), KMC (Київ), INCONSULT (Черкаси), GRAFFITI (Миколаїв), KhMC (Харків), RIC (Вінниця), DUCC (Донецьк), ANT-Consult (Кіровоград), UBC (Київ) і інші. V. Консультанти - індивідуали. Це можуть бути універсали, з широким досвідом в області управління, або спеціалісти (експерти), що працюють у вузьких технічних галузях. Їхня сильна сторона - чітко індивідуалізований і гнучкий підхід, що складніше застосовувати консультаційній фірмі і вартість послуг. Послуги досвідченого консультанта дешевше. Часто консультанти-індивідуали збираються у "команду" для виконання значних і складних завдань в галузях, що виходять за рамки їхньої індивідуальної компетенції. За даними дослідження 42% консультаційних фірм в Україні займаються тільки консультаційною діяльністю (тобто визначають консалтинг як винятковий вид діяльності). У 30% фірм частка консультаційної діяльності в обсязі продажів складає 80% і більше. Кількість організацій, що мають відділи консультування, складає 23% від загальної кількості існуючих на ринку. 6.5.2. Критерії підбору консалтингових компаній. Серед основних критеріїв вибору консалтингової компанії були названі: Серед найбільш важливих якостей фахових консультантів особливо слід зазначити: спрямованість на кінцевий результат, спроможність на практиці впроваджувати ефективні методи керування. Для 87 % клієнтів високий рівень професіоналізму консультантів є визначальним. Серед критеріїв вибору консультанта особливе значення мають досвід роботи в даній галузі, доступна звітність про роботу консультанта, наявність рекомендацій від людей, що користуються довірою; Результати опитуванння клієнтів говорять про очікуване збільшення споживання послуг по: Варто відзначити, що в даний час українські консалтингові фірми складають гідну конкуренцію західним, особливо в таких видах діяльності, як: реструктуризація та організація бізнес процесів, управління якістю, інжиніринг, інформаційні технології, маркетинг, аудит, кадровий консалтинг і навчання. Крім того, методичні розробки в таких видах діяльності, як активні методи навчання, навчання в дії, інжиніринг і аудит більш розроблені, ніж закордонні аналоги. Як стає зрозумілим з результатів дослідження, український ринок менеджмент-консалтингу далекий від того, щоб називатися зрілим. Значна частина керівників не мають чіткого уявлення про те, хто такі менеджмент- консультанти і чим вони займаються. Це означає, що ринок практично не знайомий із цим видом послуг. Позитивним можна вважати те, що респонденти згідні з твердженням, що зовнішня допомога у вирішенні проблем управління все ж необхідна і вплине позитивно на розвиток компанії. А отже, можна сподіватися на те, що існує великий потенціал для розвитку ринку консалтингових послуг в Україні. |