Navigator
Navigator

 Communicate is easily
/Telefonica Argentina

  
Russian (CIS)Ukrainian (UA)English (United Kingdom)

 
Publications

  • Завершення проекту "Підтримка інституційної спроможності українських міст в розробці та реалізації політик сталого енергетичного розвитку"

  • Повідомляємо про завершення у січні 2016 року проекту «Підтримка інституційної спроможності українських міст в розробці та реалізації політик сталого енергетичного розвитку», що успішно був реалізований Асоціацією енергоаудиторів за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).


  • Огляд ринку Менеджмент-консалтингових послуг
  • Стаття надрукована в Галицьких контрактах, № 4, 2002 р.

    Менеджмент-консультант - управлінець над управлінцями.
    Існування інституту МК є визнанням того, що люди - найцінніший капітал будь-якого бізнесу.

    Загальні тенденції

    За останні десять років спостерігається дуже великий ріст ринку консалтингових послуг. Це пов'язано з глобалізацією світової економіки. Останні досягнення інформаційних технологій, глобальні інформаційні мережі змінили уявлення про межі підприємств...


  • Відпочинок без "задніх" думок. Новорічно-практичне ессе
  • Стаття надрукована в Галицьких контрактах, № 1-2, 2002 р.

    Кожна цивілізована людина має власного стоматолога. Кожна сім'я, що піклується про свій добробут - має свого сімейного юриста. Кожна успішна компанія має своїх менеджмент-консультантів. І головним призначенням менеджмент-консультантів (надалі МК) є ідентифікація і пошук шляхів ефективного вирішення завдань (проблем), які ставить перед їх клієнтами життя. За подібним принципом діють всі консультанти - починаючи з лоцманів, що здійснюють навігацію кораблів ризикованим фарватером і закінчуючи системними інтеграторами, що навчають персонал клієнта роботі з встановленими АСУ. Але ж яку відмінність вносить саме приставка " менеджмент"?


  • Менеджмент-консалтинг, як спосіб підвищення ефективності управління
  • Стаття надрукована в Галицьких контрактах, № 4, 2002 р. 

    Етапи надання консалтингових послуг.

    Прелюдія. Надання консалтингових послуг, як вже мовилось, починається з усвідомлення необхідності змін. Причому таких змін, які ви з об'єктивних причин не можете здійснити самі. Тоді такі зміни можуть бути запроваджені стороннім професіоналом - менеджмент-консультантом. Отже, усвідомлення в голові, ресурси для проведення реструктуризації в кишені - можна запрошувати представника консалтингової компанії.


  • Банкрутство методом реструктуризації, або Ваш консультант Вам і лікар
  • Стаття надрукована в журналі Office, № 4, 2001 р.

    Приймаючи в увагу нашу з Вам, дорогий читач, зайнятість, будемо вважати, що з основними понятійними і процедурними моментами справ про банкрутство ми розібралися в попередньому номері цього часопису. І тому є думка підвести риску таким висновком: проведення процедури банкрутства це процес, спрямований на відродження, а не на ліквідацію підприємства, у якому застосовується операційна реструктуризації і юридичної техніка для роботи, як із боржником, так і з кредиторами.

   
З життя процедури банкрутства...

Стаття надрукована в журналі Office, № 10, 2001 р.

Епіграф...
"-З'їздіть в Київ і запитаєте там,
що робив Паніковський до революції.
Обов'язково запитаєте!"
"Золоте теля".

З огляду на те, що час нашого буття розділилося на дві, як мінімум, епохи - доісторичний соціалізм і сьогоднішній реалізм - так і ситуація в нашому народному господарстві не могла не піти слідом за змінами, що гримнули.

 

 

І з майже однакової, бадьорої маси підприємств, що мали планові показники виробничої програми, не усім вдалося переступити Рубікон капіталістичних потрясінь. Адже відразу й одночасно прийшлося осягати і упроваджувати відразу і на практиці досі небачені поняття маркетингу, фінансового й управлінського обліку і контролю, устигати за розвитком технологій і ще бог знає що. А оскільки принадність життя полягає в тому, що не усе однаково, то перед деякими, навіть ще учора флагманами промисловості, чітко замаячів привід банкрутства.… Відразу скажемо неприємне слово, не говорячи вже про почуття. Адже як же, усе було так добре, а світле майбутнє уже виднілося й отут раптом як в американському фільмі про мільйонерів - банкрутство і смерть від пістолета, як правило, що лежить у правому ящику столу. Так, чималий вплив має західна культура на свідомість трудящих. Хоча в принципі, донедавна, поняття банкрутства в нашому законодавстві мало саме такий характер. За Законом України “Про банкрутство” від 1992 року основним завдання було ліквідувати підприємство і роздати те деяке, що залишалося після продажу неліквідів, кредиторам. Це, звісно ж, не найкращий вихід і тому в 1999 році Закон істотно змінили....

Справа в тому, що бояться банкрутств у принципі не треба, - це не смерть із пістолетом. І в тому, що вчора підприємство було флагманом, а зараз фактичний банкрут - немає нічого надзвичайного і тим більше нічого страшного. Адже змінилося саме середовище існування промисловості, і те, що будувалося для епохи розвитого соціалізму просто не потрібно в епоху ринкової конкуренції. Важливо тільки одне - перевтілити наявний потенціал і адаптувати його до нових взаємовідносин, а не ремствувати на революційність часу і ностальгічно порівнювати свій стан із “минулими роками”. Благо, є вже, і успішно застосовуються такі технології, є, живуть, і працюю такі спеціалісти - менеджменти-консультанти, фахівці з реструктуризації і ре-інжиніринга. А на додаток до цього, прийняті нещодавно (30.06.1999 року) зміни в Закон України “Про банкрутство” і зовсім змінили правове поле відродження колишніх флагманів. Новий Закон, що носить назва “Про поновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, змінив самому концепцію, суть, та й усю філософію поняття банкрутств. Тепер, уся процедура в справі про банкрутство спрямована на відновлення платоспроможності боржника різноманітними засобами - від реструктуризації підприємства й аж до списання заборгованостей. Немає сумнівів, що такий підхід до проблеми трансформації суб'єктів господарювання має істотні відмінності від того, який застосовувався раніше і спроможний вирішити дуже багато проблем з гордієвого вузла, що поназбирались на кожному підприємстві. Потрібно тільки не користуватися стереотипами з американських фільмів і частіше спілкуватися з фаховими консультантами…

Тепер від філософії понять про банкрутство давайте перейдемо до розгляду самого законодавства. Характеризуючи новий Закон України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” від 30.06.1999 року, слід сказати, що в ньому є велика кількість переваг і позитивних моментів, що дають можливість використовувати його положення для вирішення багатьох, а особливо фінансових і господарських проблем підприємств і компаній.

Цей Закон створює умови для проведення процедури банкрутства спрямованої на відродження, а не на ліквідацію підприємства , шляхом застосування операційної реструктуризації і юридичної техніки для роботи, як із боржником, так і з кредиторами. Застосування цієї процедури дозволить як мінімум:

  1. Зафіксувати розмір боргів на даний момент часу й у такий спосіб зупинити їхнє збільшення . на даний момент часу й у такий спосіб зупинити їхнє збільшення.
  2. Одержати можливість проведення процедури санації (реструктуризації) самим керівництвом підприємства.
  3. Змінити керівництво або власника підприємства (при необхідності).
  4. Розробити схему і графіки повернення боргів у відповідності до вимог Закону, і в такий спосіб розстрочити їхню виплату як мінімум на п'ять років (у тому числі і заборгованостей із сплати податків), із можливими варіантами списання частини з них.
  5. Розрахувати подальші варіанти розвитку ситуації на підприємстві й умови виникнення стабільного грошового потоку за допомогою спеціально розробленої комп'ютерної програми.
  6. Розробити заходи операційної реструктуризації підприємства, і тим самим , уможливити виплату боргів засобами боржника отриманими від його ж успішної господарської діяльності, без додаткових фінансових уливань із боку власників .
  7. Застосувавши описані заходи вивести підприємство з кризового стана з найменшими втратами і витратами .
  8. Розробити й ефективно застосувати будь-який план реструктуризації

Таким чином, застосування процедури банкрутства підприємств у відповідності до нового Закону є універсальним і діючим інструментом вирішення боргових проблем підприємств і засобом ефективного застосування будь-яких проектів реструктуризації.

Сподіваюся, що викладені вище переваги остаточно переконали Вас у тому, що процедура банкрутства є інструментом створеним для вирішення Ваших проблем.

Тоді є пропозиція зупиниться на процедурних моментах, що б жваво й у фарбах уявити собі всю широту і розмах майбутнього процесу.

По-перше, треба відразу визначиться, хто стане ініціатором процедури: або кредитор або декілька кредиторів, або власник або керівник підприємства потенційного банкрута.

Якщо процедуру банкрутства надумав учинити кредитор, то сума його (або разом з товаришами) вимог не може бути менше 300 мінімальних заробітних плат (тобто 42 000 грн. на сьогодні). Зібравшись із думками і паперами, вони подають заяву в арбітражний суд, а суддя, у п'яти денний термін, виносить постанову, у якому в числі інших важливих моментів, уводить мораторій на задоволення вимог кредитором і, по можливості, призначає арбітражного керуючого розпорядником майна боржника.

Особлива важливість цих подій, полягає в тому, що мораторій припиняє виплати і стягнення на підставі виконавчих документів і нарахувань пені і штрафів. У свою чергу призначення розпорядника майна взагалі має епохальне значення, оскільки від його подальших дій залежить характер і спрямованість процесу відновлення платоспроможності. Від його фахових і особистих якостей залежить, які цілі будуть поставлені і як вони будуть досягнуті. Вступаючи в права розпорядника майна, арбітражний керуючий наділяється широкими правами впливу на господарське життя підприємства аж до заміни собою керівника боржника. На наступних стадіях процедури він буде виконувати роль керівника процедури санації і навіть, якщо буде потрібно, ліквідації. Так що недооцінювати цей момент ніяк не можна...

Наступним кроком буде підготовче засідання суду, у якому боржника зобов'яжуть подати оголошення про початок процедури. Кредитори в місячний термін подають свої вимоги в арбітражний суд, а арбітражний керуючий складає відповідний реєстр. Потім на його підставі зберуться збори кредиторів, які і буде вирішувати подальшу долю боржника.

Звичайно, кредитори погоджуються на мирову угоду, або на процедуру санації по розробленому і наданому арбітражним керуючим плану (читай Плану реструктуризації, оскільки нічим іншим він не є). До ліквідації доходить дуже рідко, оскільки більшості кредиторів вона не вигідна - після продажу майна “з молотка” коштів для розподілу далі другої черги, як правило, не залишається, а, отже, шансів повернути борги при ліквідації мінімальні.

Але якщо процедуру ініціює власник або керівник, то події будуть розвиватися в порядку статті 53 Закону. Для їх початку потрібно згода 50% кредиторів і план для проведення санації. Відверто кажучи, процедура в порядку статті 53 - найкращий варіант розвитку подій для підприємства і його менеджменту. З'являється можливість самостійно, без стороннього активного втручання реалізувати процедуру реструктуризації підприємства.

І от тепер, коли Ви уявляєте собі основні переваги і процедурні аспект справ про банкрутство, можете застосовувати свою фантазії і комбінувати різноманітні ситуації і варіанти, оскільки це універсальний інструмент зміни існуючого стану справ. Ви можете, наприклад, скупити борги і самостійно “по-банкрутувати” об'єкт, що Вас цікавить (тим більше що процедура приватизації тут не перешкода - вона просто припиняється, а банкрутству не підлягають тільки казенні і комунальні підприємства). Можете виступити інвестором (санатором) у процедурі санації і реструктуризації, або купити цілісний майновий комплекс при ліквідації. Непогано вирішуються кадрові питання, змінюється структура або форма власності на те або інше підприємство або майно. Більш того, якщо навіть у вас непогано працююча компанія, і ви хочете провести реструктуризацію, - зробіть це в процедурі банкрутства, і ви обмежите себе від непередбачених позаштатних ситуацій із податковою інспекцією або з будь-ким іще. Як бачите варіантів достатньо багато, і ви вправі придумати свій власний, що підходить тільки для вас.

А під самий кінець нашої розповіді, для самих терплячих і допитливих, наведу реальний приклад застосування Закону з життя.

19 жовтня 2000 року Івано-Франківський обласний арбітражний суд затвердив мирову угоду між ВАТ “Отинійська меблева фабрика" та його кредиторами. Цим визнається відновлення платоспроможності підприємства, а провадження у справі про банкрутство ВАТ припиняється

Починаючи з 1997 року обсяги виробництва та продажу різко скорочувалися. В результаті практично незмінних постійних затрат, відсутності обігових коштів, постійного нарахування штрафів та пені, фабрика опинилася в кризовому стані. За останній звітний 1999 рік отримано 290 тис. грн. збитку при валовій реалізації близько 1 млн. грн. Кредиторська заборгованість зросла до 598 тис. грн. Фабрика практично перейшла на бартерні відносини у розрахунках. На кінець 1999 року бартерні операції становили 96%. 200 працівників фабрики востаннє отримували заробітну платню на Різдво, і були близькі до статусу безробітних де-юре.

Проявляли зацікавленість потенційні інвестори, але ситуація з постійним зростанням заборгованості та погіршенням фінансових показників їх лякала. З кожним місяцем зростала “картотека”. Тягар старих боргів був надто тяжким.

07.02.2000р. за позовом прокурора від імені місцевого відділення Пенсійного фонду арбітражним судом винесено рішення про звернення стягнення на майно по заборгованості в сумі 86459 грн.Керівництво фабрики зацікавилось можливістю вирішення боргових проблем через застосування процедури банкрутства та надало відомості про господарську та фінансову діяльність фабрики на розгляд фахівців.

Дані було закладено в комп’ютерну Модель реструктуризації підприємства, яку було розроблено аналітиками Проекту. Аналіз та звіт про діагностику фабрики підтвердили можливість відновлення її платоспроможності. Модель було продемонстровано на зборах колективу. При цьому були присутні представники основних акціонерів, райдержадміністрації, Податкової інспекції та Пенсійного фонду. За допомогою моделі були переконливо продемонстровані шляхи виведення підприємства з кризи при дотриманні запропонованих заходів. Акціонери та колектив надали згоду на проведення заходів з відновлення виробництва та платоспроможності підприємства. Основні кредитори в особі Коломийської об’єднаної податкової інспекції та Коломийського районного відділення пенсійного фонду, розглянувши та схваливши запропонований план санації, на зборах кредиторів надали згоду на подання заяви боржником до арбітражного суду з метою порушення провадження у справі про банкрутство та проведення процедури санації під керівництвом голови правління ВАТ.

19 травня заяву було подано до Івано-Франківського арбітражного суду, і 23 травня судом було винесено ухвалу про початок провадження у справі. У відповідності до цього, з цього ж дня введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Отримавши можливість вільно користуватися рахунками, фабрика отримала кошти від іноземного покупця стільців і перейшла на грошові розрахунки з постачальниками та покупцями.

Після виявлення кола кредиторів, складання та затвердження реєстру вимог, розпочалися переговори про можливість реструктуризації та прощення боргів шляхом підписання мирової угоди у відповідності до плану санації.

Основними кредиторами фабрики є ДПА та Пенсійний фонд. Незважаючи на те, що ці державні установи втратили дещо із старого боргу (який вони й не отримали б у будь-якому випадку), завдяки їх добрій волі у місті залишився великий платник податків.

 

Починаючи з червня 2000 року фабрика своєчасно сплачує свої поточні податки. Усього податкові органи завдяки санації отримають на 2 086 000 гривень більше (або у 5,8 разів більше), ніж вони отримали б за умов ліквідації. Крім того, працівники підприємства мають роботу, за яку їм своєчасно платять заробітну плату, причому грошима, і одне з українських підприємств повернулось до нормальної роботи.

Крім того, і одне з українських підприємств повернулось до нормальної роботи.

 

Сьогодні ВАТ “Отинійська меблева фабрика" успішно відновила виробничу діяльність. Це дало можливість фабриці дійти згоди з кредиторами, яка вигідна для всіх сторін. Фабриці списується 45% її старого боргу, що становив 383 тис. гривень, а також надається відстрочка та розстрочка решти боргів. Всі платежі, що стосуються старого боргу, повинні розпочатись у другому кварталі 2002 року. Найбільш важливим є те, що фабрика отримує значний перепочинок, який дозволить підприємству успішно розвиватись, а кредитори отримають значно більше ніж у випадку ліквідації. І все це стало можливим завдяки застосуванню процедури банкрутства у відповідності до Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”.

Висновки:

При відновленні платоспроможності підприємства із застосуванням нового Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” виграють всі зацікавлені сторони:

  • Власники підприємства: відновлюється робота та здійснюється виплата боргів за рахунок коштів самого підприємства
  • Кредитори: підприємство зможе відновити свої економічні зв’язки та повністю розрахуватися з кредиторами, які отримають значно більше ніж у випадку ліквідації підприємства
  • Співробітники: матимуть роботу, отримуватимуть заробітну плату і не створюватимуть додаткового тягарю для держави
  • Потенційні інвестори: за умови існування працюючого підприємства, матимуть реальні та цікаві пропозиції
  • Податкові органи: доходи підприємств дозволяють отримувати податкові платежі на постійній основі, що є значно більшими ніж при ліквідації

відновлюється робота та здійснюється виплата боргів за рахунок коштів самого підприємства підприємство зможе відновити свої економічні зв’язки та повністю розрахуватися з кредиторами, які отримають значно більше ніж у випадку ліквідації підприємства матимуть роботу, отримуватимуть заробітну плату і не створюватимуть додаткового тягарю для держави : за умови існування працюючого підприємства, матимуть реальні та цікаві пропозиції : доходи підприємств дозволяють отримувати податкові платежі на постійній основі, що є значно більшими ніж при ліквідації

  • Пенсійний Фонд: підприємство продовжує робити внески до цього фонду для добробуту населення та своїх працівників у майбутньому

Ось так от маленька історія...

Так що чекаємо Ваших питань і етюдів на тему “Варіанти банкрутства” і до зустрічі в арбітражному суді, там нині досить цікаво…

Завжди Ваш
Юрист, Арбітражний Керуючий
Гінкул Андрій

 

01001, м. Київ,                                                                  вул. Мала Житомирська, 16/3, офіс 4

Mala Zhytomyrska street, 16/3, office 4              01001, Kyiv, Ukraine

Тел:+ 38 044 537 63 30
Тел:+ 38 044 537 63 29
Тел/факс:+ 38 044 279 59 23
E - mail : info[at]navigator.net.ua